Tuesday, December 30, 2008

Kenapa Dia Boleh?

Kisah Fraser Doherty, 19 dari Scotland telah tersiar di Buletin Utama sebentar tadi. Kisah yang menarik ini wajar diketahui umum sebagai satu pembakar semangat dalam mengharungi dunia perniagaan.

Fraser Doherty merupakan seorang manusia biasa, atau lebih tepat lagi ialah seorang remaja yang masih muda. Semasa umurnya 14 tahun, beliau telah mula belajar dan membuat jem dari resepi neneknya di Edinburgh, Scotland. Pelanggan pertamanya pada waktu itu ialah cuma jiran-jiran dan teman rapatnya sahaja. Namun, seperti di Malaysia juga, keenakan masakan sesuatu tempat akan menjadi cepat tersebar. Pada usianya mencecah 16 tahun, beliau berhenti sekolah dan menumpukan sepenuh perhatian kepada perniagaan jem ini. Dengan sedikit kreativiti, beliau menamakan jenama jemnya sebagai SuperJam.

__________________________________________________

Kejayaan SuperJam turut mendapat liputan Forbes. Artikel Asal oleh Melanie Lindner.

The First Million: Fraser Doherty
Melanie Lindner,
02.13.08, 1:00 PM ET
pic
Fraser Doherty

Business Idea: Jam, from kitchen to factory

At 14, Doherty started making jams from his grandmother's recipes in Edinburgh, Scotland. Originally, his customer base was limited to neighbors and friends from his church, but business picked up quickly, and by age 16, he left school to work on his jams full time.

He tweaked his recipes and came up with a name for his product: Superjam. Orders picked up faster than he could produce the jam--made from only fruit and fruit juice--in his parents' kitchen, so Doherty started renting out a factory a few days each month.

In early 2007, Waitrose, a high-end supermarket in the U.K., approached Doherty hoping to sell his Superjam products in their stores. Within months there were Superjam jars on the shelves of 184 Waitrose stores, hoisting Doherty and his business to new heights.

Doherty borrowed 5,000 pounds (about $9,000) from a bank to cover general expenses and more factory time to produce three flavors: Blueberry & Blackcurrant, Rhubarb & Ginger, and Cranberry & Raspberry. Tesco followed, adding Doherty's products to 300 stores across the U.K. In March, Superjam will launch at Tesco in Ireland.

Last year Superjam hit $750,000 in sales and is on track to double that in 2008 (about 50,000 jars a month). Based on a reasonable valuation multiple of one times revenue--jelly maker J.M. Smucker trades at 1.2 times sales--Doherty's 100% stake is worth in the neighborhood of $1 million to $2 million.

"I can't be preoccupied with the money," says Doherty. "I make jam because it's what I love to do." Success is pretty sweet too.

__________________________________________________

Kejayaan Fraser Doherty sepatutnya diambil sebagai satu motivasi diri untuk Pemuda-Pemuda Melayu Islam khasnya. Jika dulu kita mendengar perniagaan kecil-kecilan jika dibincangkan, jawapan yang diterima tentulah amat negatif seperti..."Boleh laku ker?", "Leceh la buat business tu" dan lain-lain lagi. Namun, dengan kisah Fraser Doherty ini, semua itu bukan mustahil lagi. Siapa sangka jem yang bermula pembuatannya di dapur telah berkembang menjadi satu jenama terkenal di Eropah?

Sekiranya anda berminat tetapi tidak yakin, kita mempunyai pelbagai pihak dan agensi yang dapat membantu usaha kita dengan syarat, melalui prosedur yang betul seperti Dewan Perniagaan Melayu Malaysia, Kementerian Pembangungan Usahawan Dan Koperasi (MeCD), Majlis Penggalakan Ekonomi Belia dan lain-lain lagi.

Persoalannya sekarang, kenapa dia boleh dan kita tak boleh?

Ayuh pemuda, bangun dan bantulah anak-anak bangsamu.

2 comments:

Muhammad Azli Shukri said...

salam singgah. sungguh menarik tulisan dalam blog ini. salam berani berubah!

Pemuda UMNO Jalan Naga said...

@ Muhammad Azli Shukri

Waalaikumussalam.
terima kasih kerana sudi singgah. Pemuda UMNO Jalan Naga dan Pemuda UMNO Bahagian Bagan telah sepenuh suara mencalonkan Dato Mukhriz dalam sidang yang lepas.